
Skola
Skolpolitiken kräver ett starkt ledarskap, mer resurser och framförallt tydliga prioriteringar. I Sundbyberg har felprioriteringar gått så långt att en skola läggs ner, en annan byggs inte ut och en tredje omhändertas inte på det sätt som det förtjänar.
Skolpolitiken har till skillnad från många andra områden präglats av långa debatter, massvis med förslag på reformer och många olika förändringar. Debatten har istället för att vara konstruktiv, lösningsinriktad och långsiktig blivit fylld av konflikter och förändringar som rivits upp efter ett nytt styre. Skolan har fått så många olika uppdrag att riktningen ibland blivit otydlig. Samtidigt har förskoleverksamheten och fritidshemmen till stor del nedprioriterats.
De verksamma inom skola, förskola och fritidshem behöver lugn samtidigt som de förtjänar ett tydligt och starkt ledarskap. Till exempel behöver Ängskolan och Grönkullaskolan lokaler, ventilation och allmänna utrymmen rustas upp rejält, Örskolan måste byggas och Duvboskolan byggas ut. Små undervisningsgrupper behöver installeras. Måltidsverksamheten behöver få täckning för de ökade matpriserna. El sistema ska införas i fler skolor, personaltätheten höjas inom fritidshemmen samtidigt som barngrupperna ska minskas på förskolan.
Ett mer utvecklat skolpolitiskt program kommer att fastställas augusti 2025.